Ulvenhouts Erfgoed en Cultuur

Ulvenhout bezit een rijke historie. De geschreven geschiedenis van Ulvenhout begint met het Oud Hof. Dit was een pachthoeve in beheer van de Abdij van Thorn, gelegen aan de Mark (900-1300), in de nabijheid van de weg van Breda naar Turnhout (de huidige Dorpstraat). De hoeve kwam in Bredaas bezit en rond 1400 laat de Heer van Breda een nieuwe hoeve bouwen “de Prinsenhoef” en raakt het het Oud Hof in verval. Bij “de Prinsenhoef” ontstond het gehucht Ulvenhout dat lange tijd uit slechts acht boerderijen bestond. Aan de westzijde van de huidige Dorpstraat ontstaat in de vijftiende eeuw het landgoed Grimhuijsen. In de vijftiende en zestiende eeuw komt er bebouwing op de Heuvel (verbreding van de Dorpstraat ter hoogte van de Pekhoeve naar de splitsing Molenstraat-Pennendijk). Ook aan de Pennendijk stonden in de zestiende eeuw al meerdere boerderijen.

Betrokken werkgroepen

Partners